biografia

 

 

 

Coreògrafa, ballarina, professora de dansa i moviment. Nascuda i resident a Barcelona.


formació

De petita tenia facilitat pels esports i un caràcter persistent que m’ encaminà cap a la gimnàstica artística de competició. Fruit dels estudis de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, INEF, Universitat de Barcelona (1983-1888) i d’una proposta sobre Psicologia de l’Activitat Física, em donen una beca Fulbright/la Caixa, que em portarà a la Universitat de Illinois, a Urbana-Champaign (USA) i m’obrirà camí cap a la dansa. El que havia d’ésser un viatge de dos anys es converteix en una estada de set anys (1988 – 1995). Al Master de Psicologia de l’Activitat Física (1988-1990), li segueix un Master de Dansa Contemporània (1990-1993), diverses actuacions amb la Illinois Dance-Theater Company i dos anys a Nova York (1993-1995) submergida en la dansa (estudis, col·laboracions, actuacions, creacions pròpies).

A la tornada a Europa passo mig any a Amsterdam gràcies a una beca del Ministerio de Educación y Cultura per a l’ampliació d’estudis a l’estranger (School for New Dance Development, 1997), on segueixo creant, actuant i estudiant. Uns anys després, l’ estiu del 2002 i gràcies a una segona beca del Ministerio, realitzo una estada al Japó per conèixer i aprendre de la Dansa  Butoh.

Estudio diverses tècniques de la dansa contemporània: Limon, Cunningham i, sobretot, Release amb ballarins/es de la companyia  Trisha Brown i amb Jeremy Nelson, Wally Cardona, Irene Hultman, Bebee Miller, Nicki Castro, David Zambrano entre altres. Aviat em sento molt atreta per la improvisació i la creació i rebo una extensa formació en improvisació (Stephen Koester, Cathie Caraker, Danny Lepkof, Dieter Heitkamp, Julyen Hamilton, Andrew Harwood, etc) i composició (Renée Wadleigh, Bessie Schönberg, Susan Rethorst, Claudia Dias entre altres). Estudio amb diverses companyies i ballarins de Butoh (Sankai Juku, Dairakudakan, Kazuo Ohno, Yoshito Onho i Mitsuyo Vesugi).

El meu interès pels treballs de consciència corporal, auto-consciència i anatomia m’ha portat a acostar-me a diversos mètodes i tècniques: Tècnica Alexander (Rebecca Nettl-Fiol), Susan Klein Technique (Barbara Malher), Sensory Awareness (Louise Boedeker, Núria Vives), Body Mind Centering, Skinner Release Technique, Mètode Feldenkrais, i sobretot Anatomia pel Moviment amb Blandine Calais-Germain amb qui  he realitzat  molts cursos des del 2000 fins l’actualitat. Amb ella m’he format  en Periné i Moviment. En el present estic iniciant la formació en el Mètode Feldenkrais.

 

trajectòria artística: ballarina i coreògrafa

Inicio els meus treball de creació  a Nord-Amèrica, a la dècada dels 90, mentre estudiava a la Universitat,  i a partir d’aleshores he continuat realitzant projectes de creació.

Mentre visc a Illinois formo part de la Illinois Dance Theater Co., ballant peces de Douglas Nielsen, Douglas Dunn, Bebee Miller i Renée Wadleigh entre altres. A Nova York ballo per diverses companyies i coreògrafs independents: Sally Gross, Ann Carlson, Meg Wolfe i Rosa Mei. A Amsterdam ballo en un espectacle de Eileen Standley. Al Japó estudio i actuo amb la companyia Dairakudakan i amb membres de Sankai Juku.

A partir de l’any 1993 començo els seus treballs de creació. Entre les peces curtes destaco: With/Without, Ànima d’Hora, Appetite, i Suite d’Aigua. Posteriorment realitzo espectacles més llargs com ara Ales de plom, Llaços, Rastres, Com voldria ser, i Figures de Pols, que reben el suport de les institucions públiques catalanes (Generalitat de Catalunya, CONCA, ICUB).

Els meus treballs s’han pogut veure en diferents teatres i sales de Catalunya,  Illes Balears, França, Portugal, Holanda, Estats Units, Marroc, Mèxic i Japó.

Al llarg dels anys he realitzat algunes col·laboracions puntuals amb altres artistes i  col•lectius (Brian Hagy, Ann Carlson, Dominik Borucki , Emmanuel Grivet i  Michèle Ettori entre altres).

 

trajectòria com a docent

He donat cursos de dansa i treball de cos a la Univeritat d’ Illinois, a la Universitat de Barcelona (INEF), a la Universitat Politècnica de Barcelona, a varis centres de dansa i centres culturals i classes puntuals a  l’escola d’Osteopatia de Barcelona.

Avalada per una amplia experiència i formació, els diversos continguts que ensenyo inclouen els treballs  de improvisació, moviment creatiu, composició, dansa contemporània i consciència corporal/sensorial.
Tot i que prioritàriament m’he dedicat a gent adulta  (amateurs i semi-professionals), també he dirigit classes per a nens, adolescents, gent gran, i a persones amb discapacitats psíquiques i físiques.
Recentment he introduït cursos d’Anatomia Vivencial i Moviment  a adolescents (Institut artístic Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar).

Des de l’any 2000, concentro gran part del treball docent a l’espai tragantDansa , tot i que continuo col•laborant amb altres centres i professionals.

Des de l’any 2012,  dirigeixo i  ensenyo  el Programa de Formació [inside MOVEMENT], un programa que inclou continguts de: tècnica de moviment, creació, anatomia, consciència i teoria.

 

gestió i coordinació de projectes

L’any 2002 obro l’espai tragantDansa a Barcelona, espai dedicat a la creació, difusió i exhibició de la dansa contemporània.
Al llarg dels 15 anys  de vida de tragant Dansa he impulsat diversos projectes de creació difusió  i exhibició: Cicle eFÍMERa, residències tragantProcessos, Nodes de Gràcia, tragantJAMS, etc.

Recentment i juntament amb l’artista Jaume Amigó, hem ampliat tragantDansa, obrint un nou espai en un entorn Rural. tragantCamp es troba a l’Alzina de l’Aguda, a la comarca de la Noguera, Lleida.

He format part de la Junta Directiva de l’APdC (Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya) entre els anys 2008-10.